طراحی و ساخت خط مدیریت پساب کارخانجات گلاب و عرقجات گیاهی

۰۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۴
تعداد بازدید:۲۰۷۵
طراحی و ساخت خط مدیریت پساب کارخانجات گلاب و عرقجات گیاهی

رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه پساب کارخانجات صنعتی، از هر نوعی که باشد، معمولاً مشکلی برای محیط زیست محسوب می شود افزود: حال اگر میزان آلودگیها و خطرات زیست محیطی در آن بیش از حد مجاز باشد، بسته به میزان و نوع آلودگی، آسیبهای جدی و جبران ناپذیری به محیط زیست وارد خواهد شد.

دکتر مریم اخباری اظهار داشت: صنعت تولید اسانس، گلاب و عرقیات و برخی دیگر از فراورده های حاصل از گیاهان دارویی و معطر، متاسفانه علی رغم حس مطلوبی که در مصرف کننده از نظر احساس نزدیکی با طبیعت ایجاد می کنند، متاسفانه از جمله صنایع آلوده کننده برای محیط زیست به شمار می رود.

وی دلیل این آلودگی را  موجود بودن ترکیبات آلی فراوان در این پسابها  عنوان کرد و افزود: علی رغم طبیعی بودن، از طرفی به دلیل غلظت بالا دارای برخی شاخصه های آلایندگی بسیار بیش از حد مجاز هستند و از طرف دیگر ماهیت مولکولی آنها به گونه ای است که در صورت رها شدن در طبیعت، بلافاصله وارد چرخه  واکنشهای شیمیایی و میکروبی شده و خطر آسیب رسانی آنها چند برابر می شود.

وی با اشاره به اینکه این معضل، جهانی است و هنوز هم موضوع مورد بحث بسیاری از کشورهای حتی پیشرفته در این صنعت، در جامعه علمی و صنعتی می باشد و مقالات علمی فراوانی در مجلات بین المللی به این معضل پرداخته اند خاطر نشان کرد: اداره محیط زیست کاشان، با درک اهمیت این موضوع، و شناخت صحیح آن، در سالهای اخیر، راهکارهای مهمی را برای برون رفت از این مشکل، به کار گرفته و با صلابت و دقت نظر بسیار، صنعتگران و متخصصان را برای به کار گیری دانش و توان خود در حل مشکل بسیج کرده است.

دکتر اخباری افزود: در این راستا، مجموعه مدیریت و ریاست دانشگاه کاشان، با مبنا قراردادن این چشم انداز که وظیفه اصلی دانشگاه، در اولین مرحله، شناخت معضلات و کمک به حل آنها در منطقه و سپس کشور می باشد، توجه ویژه ای به این موضوع داشته و با توجه به اهمیت صنایع گلاب و عرقیات در اقتصاد منطقه و کشور، سعی در حل مشکل صنعتگران و رفع دغدغه صحیح و ارزشمند اداره محیط زیست کاشان، نمودند.

وجود این دیدگاه، سبب حمایت خیرین علاقمند به توسعه علم و پژوهش کاربردی و مفید برای جامعه نیز شد که در نتیجه آن،  مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی، رفع این مشکل را به عنوان یکی از فعالیتهای محوری خود، تعریف کرد.

در این موقعیت، تولیدکنندگان علاقمند و فعال منطقه نیز، با داشتن عزم جدی برای حل مشکل، با اعتماد به متخصصین دانشگاهی با دانشگاه کاشان همراه شدند.

رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر دانشگاه کاشان افزود: در نتیجه این اتحاد زیبای افکار و اهداف در مجموعه دانشگاه و سازمانهای شهری و صنعتی کاشان، پژوهشکده اسانسهای طبیعی دانشگاه کاشان طی دو سال تحقیق و پژوهش و با تلاش متخصصین و همیاری جوانان فارغ التحصیل خوش فکر و فعال دانشگاه، راه حل منحصر به فردی برای حل این مشکل یافته که در آن پساب حاصل از این صنایع، کاملاً حذف می شود.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس خط حذف پساب و دستگاههای مرتبط با آن برای اولین بار در دنیا با همکاری کارخانه تولید اسانس، گلاب و عرقیات تک گل در قمصر کاشان و در محل این کارخانه، روز دوشنبه دوازدهم شهریور ماه سال 1397، راه اندازی و با حضور وزیر محترم  علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس محترم اداره محیط زیست کاشان، افتتاح شد.

دکتر اخباری تاکید کرد: با به کارگیری این روش، نه تنها صنایع نامبرده از فهرست صنایع آلوده کننده خارج می شوند، بلکه به پاک ترین صنایع تولیدی دنیا بدل خواهند شد.