رئیس اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی: مکانیزاسیون و فرآوری گل محمدی لازم است

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۶ کد : ۱۸۰۳۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۵۲۹

رئیس اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی، مکانیزاسیون و فرآوری گل محمدی را لازم دانست و گفت: بایستی صنعت کشت و فرآوری گل محمدی را با استفاده از روش ها و فناوری های نوین ایجاد نماییم.

دکتر محمدباقر رضایی، در آیین اختتامیه سومین کنفرانس بین المللی گل محمدی که به صورت برخط با حضور متخصصان، تولیدکنندگان و پژوهشگران و صنعتگران گل محمدی برگزار شد، هدف از برگزاری این کنفرانس را توسعه و افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های نوین و هم‌‌افزایی دانش تولیدکنندگان، پژوهشگران و صنعت‌گران حوزه مکانیزاسیون تولید و فرآوری گیاهان دارویی و انتشار یافته‌‌های نو و بدیع در این زمینه عنوان و اظهار امیدواری کرد: تا با ایجاد زنجیره بین تولیدکنندگان و صعتگران و ارتباط هر چه بیشتر با دانشگاه بتوان محصولات متنوعی را در محصول گل محمدی و اسانس ها ارائه دهیم.

وی عدم یکپارچگی و کوچک بودن قطعات اراضی گلستان‌ها وکاهش عملکرد به دلیل خشکسالی های اخیر را از جمله چالش های محصول گل محمدی ذکر کرد و افزود:  نهالستان های گل محمدی زیادی در نقاط مختلف ایجاد شده  و در حال توسعه است که در راستای حفظ و برداشت و تولید هر چه کیفی تر این محصول باید به دست متخصصان مربوطه سپرده شود.

رئیس اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی، ایجاد شهرک بزرگ و تاسیس موزه و نمایشگاهی از فرآوری های گل محمدی را مورد تاکید قرار داد و افزود: امید است تا با شتاب دهنده ای که در خصوص این محصول راه‌اندازی شده است بتوان واحدهای فناور معرفی شوند و فرآوری های محصول گل محمدی هر چه بیشتر به جهانیان ارائه شود.

 دکتر رضایی با اشاره به اینکه کارهای علمی و فنی بسیار زیادی در خصوص محصول گل محمدی ایجاد شده است، ورود تولیدکنندگان محصول گل محمدی از سنتی  به نیمه صنعتی و صنعتی را خواستار شد و خاطر نشان کرد: باید ارتباط هر چه بیشتر بین کشاورزان وتولیدکنندگان با دانشگاه و متخصصان مربوطه فراهم شود تا  کیفی شدن و ارتقاء و ارزآوری این محصول را شاهد بود.

وی با اشاره به اینکه تمام زیرساخت های محصول گل محمدی در ایران فراهم است، اظهار کرد: با برگزاری این کنفرانس و آشنایی و ارتباط استادان، پژوهش‌گران، صنعت‌گران، مدیران، کشاورزان پیشرو، تولیدکنندگان و کلیه علاقه‌‌مندان این حوزه، و بررسی چالش‌‌های علمی، عملی و اجرایی می توان محصول گل محمدی را حتی بالاتر از جایگاه زعفران قرار داد.

دکتر زینلی دبیر علمی سومین کنفرانس بین المللی گل محمدی نیز دراین نشست با قدردانی از برگزار کنندگان این همایش علمی، به 30 هزار هکتار مزارع گل محمدی در کشور توسط تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: در صدد هسیتیم تا با استفاده از تکنولوژی های نوین و با کمک متخصصان و دانشگاه، محصول گل محمدی را به لحاظ ارزآوری  همچون زعفران برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه گل محمدی قدم های زیادی برداشته شده است افزود: هنوز برای رسیدن به هدف نهایی فاصله زیادی است که اگر زنجیره گل محمدی را با کمک کشاورزان و تولید کنندگان و صنعتگران و متخصصان داشته باشیم می توان فرآوری های زیادی از این محصول را داشته باشیم.

سومین همایش بین‌المللی گل محمدی (۲۰۲۱ Rosa damascene) با حضور استادان، صاحب‌نظران، صنعتگران، محققان و متخصصان از دانشگاه‌های ایران، آمریکا، انگلیس، ترکیه، هلند، ایتالیا و ونزوئلا کشورهای خارجی به مدت ۲ روز در روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریور به صورت برخط به میزبانی پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان برگزار شد.

کلید واژه ها: گل محمدی سومین کنفرانس بین المللی گل محمدی دانشگاه کاشان پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر


نظر شما :